دانش دریا

وبلاگ اختصاصی مهندسین منیره و مائده السادات هاشمی مطلق

دانش دریا

وبلاگ اختصاصی مهندسین منیره و مائده السادات هاشمی مطلق

دلقک ماهی

دَلقَک‌ماهی یکی از گونه‌های ماهی از خانوادهٔ شقایق‌ماهیان (Pomacentridae) است. در حدود بیست و هشت گونه از دلقک‌ماهی‌ها شناسایی شده‌است. این گونه از ماهی‌ها در آب‌های شور زندگی می‌کنند. نام عمومی این ماهی دلقک ماهی یا Clownfish ( کلون فیش ) یا شقایق ماهی است . علت نامگذاری دلقک ماهی به دلیل رنگ آمیزی بدن این ماهی و علت نام گذاری شقایق ماهی به علت هم‌زیستی این ماهی با شقایق دریایی است .

جالب است که این ماهی نسبت به تنتاکولهای سمی شقایق دریایی مقاوم است . برخی دانشمندان بر این عقیده اند که موکوس ویژه ای که روی بدن این ماهی وجود دارد باعث این مقاومت می شود .

دلقک ماهی نوعی رابطه ی هم‌زیستی با شقایق دریایی دارد.دلقک ماهی نوعی ماده ی مخاطی و ناشناخته در پوست خود دارد که مانع آزاد شدن نماتوسیست های شقایق دریایی می شود.در حالی که اگر ماهی دیگری با بازوهای شقایق دریایی تماس پیدا کند،طعمه ی جانور می شود.به این ترتیب شقایق دریایی پناهگاه ماهی می شود و ماهی نیز ممکن است با حرکات خود ،آب را جابجا کند،رسوبات روی بدن شقایق دریایی را بردارد و حتی ممکن است ماهی های دیگری را اغوا کرده ،و آن ها را به دام شقایق دریایی بیندازد.بنابراین با توجه به مطالب ذکر شده دلقک ماهی برای شقایق دریایی چندان بی فایده نیست و رابطه ی آنها می تواند از نوع هم یاری باشد. این ماهی از نظر جنسی protanderous hermaphrodites می باشد . در زمان تولد همگی نر بوده و پس از بلوغ بزرگترین و غالب ترین گروه از نر به ماده تغییر جنسیت می دهد و البته دومین گروه نیز جفت مناسبی برای وی می باشد . این ماهی برای نگهداری یکی از بهترین گزینه ها بوده و تقریبا محبوبترین ماهی آکواریوم های آب شور می باشد . جهت نگهداری به دمای بین 24 تا 26 درجه سانتی گراد و ph حدود 8.4 نیاز دارد . ( شوری بین 1.023 الی 1.027 ) نگهداری از گونه های مختلف این ماهی در یک آکواریوم به شرط فضای مناسب و تعداد شقایق مناسب امکان پذیر بوده ، ولی باید تمام آنها را در یک زمان و یک شرایط به آکواریوم اضافه کرد چون در غیر اینصورت دلقک قدیمی به تازه وارد ها حمله کرده و برای حفظ قلمرو خود آسیب های مهلکی به آنها وارد می کند . 

پرونده:Anemone purple anemonefish.jpg

دلقک ماهی

دلقک پرکولا اوسلاریس

نام خانواده : Pomacentridae

نام عمومی : دلقک پرکولا اوسلاریس

نام محلی : دلقک پرکولا

اندازه : 10 cm

غذا : همه چیز خوار

پراکنش : آبهای جنوب شرقی آسیا

وسیله صید : تورهای گوشگیر ثابت کف و گرگور

درجه حرارت : 26-24 c

Ph : ۴ / ۸

شوری : 027/1 – 023/1

این گونه در جزایر مرجانی زیست می کند . بسیار جسور بوده و حتی در اولین روز نگهداری در آکواریوم غذا را از دست می گیرند .بسیارقلمرو طلب بوده و حتما یک شقایق محل قلمرو او را تشکیل خواهد داد لذا برای نگهداری از آنها باید بسته به تعداد ، یک یا دو شقایق هم تهیه نمود .

اینگونه تصور می شود که این ماهی غذای شقایق را هم تهیه می نماید در حالیکه به محض غذا گرفتن به شقایق پناه برده و مقداری از غذای خود را به هنگام خوردن بر روی شقایق می ریزد که همین مساله تغذیه شقایق را هم فراهم می نماید .

تقریبا نگهداری از همه گونه های دلقک در یک آکواریوم امکان پذیر بوده و نگهداری از آنها هم بسیار آسان است که به همین دلیل یک پای ثابت آکواریوم های آب شور تلقی می شوند .

رنگهای اینگونه بسیار متنوع است و حتی سیاه کامل هم یکی از رنگهای این گونه را تشکیل می دهد . معمولا در طول روز با یکدیگر کلنجار می روند که این موضوع بعنوان بازی آنها با یکدیگر تلقی می شود و نه جنگیدن .

فضای آکواریوم آنها باید با مرجان تزئین شده و به نور مصنوعی و کمی نور غیر مستقیم خورشید نیاز دارند . معمولا عادت به حرکت در کف و وسط آکواریوم دارند و چنانچه توسط عاملی مانند ماهیهای دیگر تهدید شوند قطعا میتوانید آنها را در بالاترین سطح آب مشاهده نمائید. فرایند زاد آوری(تولید مثل) دلقک ماهی

تخم ریزی معمولا" بعد از 1 تا 12 ماه پس از معرفی ماهی به آبزی دان جدید رخ میدهد که بستگی به محیط و آمادگی ماهیان دارد. در زمان تخم ریزی رفتار پرخاشگرانه ی بیشتری از ماهیان به چشم می خورد, ماهی نر با شنا کردن به بالا و پایین شروع به رقصیدن در مقابل ماهی ماده میکند که به آن رقص مخصوص دلقک ماهی یاclown fish waggle میگویند همچنین در همین دوره ماهیان اقدام به تمیز کردن تخته سنگ مورد نظرشان میکنند و این کار را با گاز گرفتن های محکم از آن سنگ انجام میدهند. تخم ریزی معمولا" عصر ها یا ابتدای غروب رخ می دهد پس از چند ساعت ( دست کم 2تا3ساعت) که تخم ریزی به پایان رسید ماهی نر وظیفه ی اصلی پرستاری از تخم ها را بر عهده می گیرد و ماهی ماده نیز در این امر به او کمک می کند مراقبت از تخم ها معمولا" با باله زدن سریع ماهی نر به منظور اکسیژن دهی به تخم ها و جلوگیری از نشست قارچ ها بر روی تخم ها همراه است . تخم ها شبیه به کپسول های نارنجی با درازای 2تا3 میلی متر و عرض یک میلیمتر هستند دلقک ماهی ها معمولا" 200 تا 600 تخم می گذارند که این عدد بسته به نوع ماهی و سن افراد دارد ولی آنچه مشخص شده این است که تعداد تخم ها پس از هر بار تخم گذاری در هر ماهی افزایش می یابد. تخم ها باید تحت مراقبت والدین بمانند و نباید آنها را از مخزن حاوی پدر و مادر خارج نمود مگر اینکه ثابت شود والدین به جنون خوردن تخم ها دچارند, تخم ها در ابتدا نارنجی روشن هستند ولی پس از چند روز از شدت این رنگ کاسته شده و چشم بچه ماهیان در تخم ظاهر می شود. معمولا" یک روزپیش ازتخمه گشایی حاشیه نقره ای رنگی دراتاق چشم جنین داخل تخم دیده می شود. 
 

دانستن این ویژگی ها برای کسانی که به هر دلیلی قصد جابه جا کردن تخم ها از پیش والدین را دارند مهم است زیرا بهترین زمان جابه جایی همین مرحله ی نقره ای شدن چشم جنین است. نوزادان پس از 6 تا 15 روز,بسته به دما,از تخم خارج می شوند , معمولا" پس از 12 تا 18 روز پس از تخم گذاری والدین آماده ی تخم گذاری دوباره می گردند. نگهداری از لارو های دلقک ماهی بحرانی ترین زمان مراقبت از نوزادان10 روز نخست پس از خروج از تخم است معمولا" بیشترین زمان مرگ و میرلارو ها در این زمان رخ می دهد و اگر این دوره ی زمانی به خوبی سپری شود می توان گفت که بقیه ی کار بسیار آسان است, عده ای عقیده دارند که بهتر است لارو ها را به مخزن دیگری منتقل نمود تا از والدین دور بوده و مدریت آنها بهینه شود . تغذیه ی لارو ها همیشه در آبزی پروری یکی از حساس ترین پروژه ها است برای تغذیه ی نوزادان کلون فیش باید از پلانگتن ها آب سبز یا جلبک های ریز تک سلولی سود جست در این میان روتیفر ها نقش مهمی را بازی می کنند به ویژه گونه های جنسBrachionus. معمولا" برای جابجایی لارو ها در زمان نخست پس از تخمه گشایی باید برای 2 ساعت لامپ ها و پمپ ها را خاموش نمود پس از این مدت معمولا" لارو ها به سطح آب می آیند( اگر هم نیایند مهم نیست) سپس با روشن کردن یک لامپ و استفاده از این ویژگی که لارو های دلقک ماهی نسبت به نور گرایش مثبت دارند می توان ماهی ها را با سیفون کردن یا پیمانه ی مخصوص از آب خارج نمود. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد