دانش دریا

وبلاگ اختصاصی مهندسین منیره و مائده السادات هاشمی مطلق

دانش دریا

وبلاگ اختصاصی مهندسین منیره و مائده السادات هاشمی مطلق

ماهیان خاویاری دریای خزر

ماهیان خاویاری که استروژن نامیده می شوند و از خانواده تاس ماهیان، از جمله گونه های آب زی کم نظیری هستند که از قدمتی چند صد میلیون ساله که به عصر ژوراسیک باز می گردد بر خوردارند و از این رو ماهیان خاویار را فسیلهای زنده جهان می نامند که همراه با تکاملی فیلوژنی تا به امروز باز مانده اند . از منظر تعدد گونه ها به ۲۷ گونه و زیر گونه در جهان تقسیم می شوند که از این تعداد ۵ گونه در دریای خزر زندگی می کنند ،دریایی که خود به تنهایی ۹۳ درصد ذخایر ماهیان خاویاری جهان را در خود جای داده است. اما ارزش ماهیان خاویاری نه به جهت استفاده از گوشت انان که به واسطه تخم انان که به خاویار یا مروارید سیاه مشهور است ،می باشد . خاویار خود به تنهایی به عنوان اشرافی ترین صبحانه جهان محسوب می گردد بسیاری آن را به شکل خام و یا همراه با تخم مرغ و اغشته به زرده ان میل می کنند و گروهی نیز به اندازه نوک قاشقی از ان را همراه با سبزیجات معطر یا قطعه کوچکی از نان و کره می خورند و بوی تند ماهی مانند ان و طعم شورش را بسیار دوست می دارند و انرا بسیار پر کالری و انرژی زا می دانند و این چنین نیز هست .  

ادامه مطلب ...

ماهی فایتر

ماهی فایتر (جنگجوی سیامی) 

 

در مباحث فیزیولوژی اولین موضوعی که به آن پرداخته می شود بحث شکل و توپوگرافی ماهیان است. به شکل ظاهری بدن گورامی ها اصطلاحا cmpressifrom میگویند.ماهیانی که با این اصطلاح خوانده می شوند آنهایی هستند که معمولا به طور مداوم تحریکی ندارند اما می توانند به صورت آنی سرعت بگیرند و به طور قابل ملاحظه ای از دو طرف فشرده شده اند. این شکل از ماهیان معمولا دارای بدنی نسبتا پهن می باشد.

ادامه مطلب ...

روتیفر

روتیفر

 

روتیفرها شامل 3 رده، 120 جنس و حدود 2500 گونه هستند که در سراسر منابع آبی کره زمین پراکنش دارند  اما 90 درصد از آنها در محیط های آب شیرین یافت می شوند.
روتیفرها جز کوچکترین موجودات پر سلولی شناخته شده هستند و بندرت اندازه بدن آنها به 2 میلی متر می رسد. نرها کوچکتر از ماده ها هستند و نسبت به آنها کمتر توسعه یافته اند.
روتیفرها به دلیل رفتار پلانکتونی، شنای آهسته و عدم دفاع در مقابل شکارچی به طعمه های آسانی برای شکارچیان تبدیل شده اند.. 

معروفترین و معمولترین جنس روتیفرها که در آبزی پروری کاربرد دارد، Brachionus است.

ادامه مطلب ...

کرم توبیفکس

کرم توبیفکس

مقدمه

بسیاری از کم تاران خاکزی می باشند که بزرگترین گونه ی آنها کرم خاکی است. اما کم تاران آب شیرین و دریا زی نیز وجود دارند. که تاکنون از مجموعه 4000 گونه ، 400 نمونه شناسایی شده که در رودخانه ها، دریاها، و آبهای شیرین و... زندگی می کنند. از جمله خانواده های متعلق به این راسته خانواده ی  Tubificidaeمی باشد که بیشتر گونه های آن آبزی است ،که توبیفکس یکی از گونه های معروف آن است. 

http://www.exoticfishaquarium.com/gallery/tubifex-worms/tubifex_worms_2.jpg

ادامه مطلب ...

کرم نرئیس

کرم نرئیس 

نرئیس از شاخه کرم های حلقوی و رده پرتاران می باشد. نزدیک خط جرز آب زندگی می کند.در طول سواحل فراوان هستند.  به طور عمده در آبزی پروری استفاده می شود، زیرا به آسانی در دسترس فروشندگان محلی قرار می گرفت و نقش مهمی به عنوان تحریک کننده رسیدگی گناد ها دارد و هم چنین در تخمریزی و هچری ها یک ماده غذایی مهم محسوب می شود. از آنجایی که این کرم در آبهای شور و لب شور زندگی می کند دارای انرژی بالایی می باشد و هم چنین به راحتی قابل هضم می باشد. 

ادامه مطلب ...

تکثیر مصنوعی صدف های دوکفه ای

تکثیر مصنوعی صدف های دوکفه ای

چکیده
در حال حاضر، صدف های دوکفه ای، بخش مهمی از تولیدات شیلاتی را به خود اختصاص می دهند. بر اساس آمار ارائه شده توسط فائو، در سال 2002، بیش از 11 میلیون تن صدف از طریق فعالیت های آبزی پروری حاصل شده است؛ بطوریکه با رشد 6/4 درصدی نسبت به سال 2000، بعد از ماهیان آب شیرین، جزو دومین گروه آبزی پرورشی ، قرار گرفته اند. پیش نیاز هر فعالیت پرورشی، فراهم کردن منابعِ فراوان، قابل اتکا و ارزان بذر و لاروِ آبزی مورد نظر می باشد. در حال حاضر لارو صدف های پرورشی از طبیعت بدست می آیدکه تولید لارو بصورت مصنوعی در تفریخگاه ها جایگزین مناسبی برای تهیه ی لارو مورد نیاز آنها برای پرورش می باشد. اساس کار بسیار از سالن های تکثیر صدف های دوکفه ای، مشابه بوده و شامل روش های آماده سازی و تخم ریزی صدف های بالغ، پروش لارو، پرورش صدف های جوان تا اندازه ی قابل قبول و تسهیلات لازم برای تولید جلبک به عنوان غذای صدف ، می باشد.با توجه به فراهم بودن شرایط پرورشی صدف در کشور، چه از لحاظ وجود گونه های بومی و چه از طریق وارد نمودن گونه های مهم پرورشی، دانستن اصول تکثیر مصنوعی آنها ضروری به نظر می رسد. در این مقاله قصد بر آن بوده که مهمترین نکات مورد نیاز برای تکثیر مصنوعی صدف های دوکفه ای ارائه گردد.  

ادامه مطلب ...

ماهی قزل آلای رنگین کمان (oncoryhunchus-Mykiss)

ماهی قزل آلای رنگین کمان (oncoryhunchus-Mykiss)

این ماهی بومی سواحل اقیانوس آرام در آمریکای شمالی می باشد که در سال 1880 به اروپا و به تدریج به تمام نقاط مستعد دنیا معرفی گردید . بدن ماهی پوشیده از خال های سیاه و ستاره ای شکل است و ماهیان بالغ در دوطرف بدن نواری به رنگ صورتی و به شکل رنگین کمان دارند که به خصوص درماهیان نر بالغ به خوبی نمایان می گردد و به همین دلیل به ان قزل آلای رنگین کمان (Rain  Bow Trutta) می گویند .

قزل آلای رنگین کمان در مقابل تغییرات درجه حرارت آب  و اکسیژن محلول در آب و انتخاب غذا زیاد حساس نبوده و از سازش پذیری خوبی برخوردار می باشد . به همین دلیل در حال حاضر به صورت ماهی شماره یک اکثر کارگاههای تکثیر و پرورش ماهیان سرد آبی در اکثر نقاط جهان به حساب می آید

ادامه مطلب ...

آشنائی با میگو و تاریخچه پرورش آن در جهان

 آشنائی با میگو و تاریخچه پرورش آن در جهان

 

سخت پوستان Shell fish شامل نرم تنان ،‌ Mollusks و کروستاسه آ Crustaceans میباشد .
نرم تنان خود شامل صدف خوراکی
Oyster، حلزون های دوکفه ای و صدف های باریک که در داخل یک لاک یا صدف سخت از کربنات کلسیم زندکی کرده و اغلب در یک نقطعه ثابت و بیحرکت می باشند . کروستاسه ها شامل میگو Shrimp لابستر Labster( شاه میگو ) ‌و خرچنگ (crabs) ‌است وسطح خارجی بدن آنها از پوست کتینی سخت پوشیده شده که در سراسر بدن ادامه داشته و بوسیله تعدادی از حلقه های سخت که از طریق یک لایه خارجی نازک و قابل انعطاف که به یکدیگر متصلند ،‌شکل گرفته است . این لایه خارجی سخت ومحکم از نظررشد ظاهرا”‌یک مانع اساسی محسوب شده ،‌ولی با جدا شدن و افتادن تمام لایه خارجی سخت بدن در
دوره های منظم این مشکل برطرف گردیده ، بنحوی که زمانی که پوسته کاملا”‌جدا میگردد ، بلافاصله بدن با جذب آب از پوسته سریعا”‌رشد کرده و پس از متورم شدن ، با انب
اشتن و ذخیره سازی کلسیم درمدت کوتاهی و توسط باز جذب از پوسته که از چندین ساعت تجاوز نمیکند ،‌مجددا پوسته سخت تشکیل میگردد و لذا افزایش دفعات پوست اندازی Moulting رشد تامین میگردد. 

ادامه مطلب ...

القاء تولیدمثل در ماهی

القاء تولیدمثل در ماهی

مقدمه

در میان مهم ترین پیشرفت هایی که در زمینه ی آبزی پروری در طول چند دهه ی اخیر به وقوع پیوسته است، توسعه ی تکنیک های القاء تولیدمثل در ماهی قرار دارد. این تکنیک ها به پرورش دهندگان اجازه می دهد تا به مولد سازی و پرورش گونه هایی که بطور طبیعی در شرایط پرورشی قادر به تکثیر نمی باشند ، بپردازند و زمان تکثیر ماهیان پرورشی را مطابق با چرخه های تولیدی دستکاری نمایند. برخی از گونه ها، به خاطر شرایط محیطی یا پرورشی که با شرایط طبیعی شان متفاوت می باشد؛ از قبیل دمای آب یا مواد مختلف موجود در طبیعت ، قادر به تولیدمثل در شرایط اسارت نیستند. این شرایط برای مولدین استرس زا بوده و یا عناصر مورد نیاز برای کامل شدن فرایند تولیدمثل را فراهم نمی کنند.ماهی ممکن است در شرایط پرورشی، در زمان مطلوب قادر به تولیدمثل نباشد، از این رو تغییر در سیکل تولیدمثل مناسب خواهد بود. این شرایط به پرورش دهنده اجازه می دهد تا:

ماهی را خارج از فصل طبیعیِ تکثیر، بدست آورد که موجب طولانی تر شدن زمان پرورش و یا تولید ماهیان دورگه با سایر گونه ها می شود؛سبب بهبود بازدهی میزان تولیدمثل ماهی با توجه به داده های از پیش تعیین شده می شود؛میزان زنده مانی لاروها، تحت شرایط کنترل شده ی کارگاه تکثیر، از طریق لقاح مصنوعی و انکوباسیون تخم ها، افزایش می یابد. به این دلایل استفاده از تکنیک های مناسب برای تغییر سیکل تولیدمثل ، ابزار مناسبی برای تکثیر ماهی می باشد.

ادامه مطلب ...

خصوصیات ماهی تازه و سالم از ماهی فاسد

خصوصیات ماهی تازه و سالم از ماهی فاسد

علائم ظاهری

خصوصیات ماهی تازه و سالم

خصوصیات ماهی فاسد

جلا

ظاهری درخشنده و شفاف

فاقد درخشندگی کدر و تیره

آبششها

رنگ روشن قرمز ، مرطوب ، بدون بوی زننده

با شروع فساد رفته رفته رنگ خود را از دست می دهد و نسبت به درصد فساد از قرمز روشن به رنگ قهوه ای تبدیل می شود و بدون رطوبت می باشد

چشم ها

شفاف ، روشن درخشان و برجسته

چشمها کاملا گود و غیر شفاف است

فلس ها

درخشان،براق صاف ومحکم و بدن چسبیده

بدون درخشندگی ، شفاف نیست ، براحتی کنده می شود

بو

طبیعی و عاری از بوی گندیدگی

بوی گندیده و غیر طبیعی

دهان

بسته است

باز است

دیواره شکمی و مخرج

شکم نسبتا برآمده و مخرج بی رنگ و فرورفته است .

عضلات مخرج بدون حالت ارتجاعی و شل شده و نیز رنگش به قرمزی می گردد.شکم حالت فرورفته پیدا کرده و با کمترین فشار پاره شده و بوی گندیدگی خارج می شود .

گوشت (عضلات )

حالت ارتجاعی داشته وسفت است و براحتی از استخوانی جدا نمی شود اثرفشارانگشت برروی آن نمی ماند

شل بوده و حالت ارتجاعی خود را از دست داده و براحتی از استخوان جدا می شود و اثر فشار انگشت بر روی آن باقی می ماند .

خون

خون محوطه شکمی روشن و بدون بو

قهوه ای رنگ و بوی تعفن

غوطه وری

در آب فرو می رود

بسته به شدت فساد بعلت تولید گاز ، ماهی در سطح آب شناور است

گل خورک

رده بندی:

رده:باله پرتویی(Actinopterygii)

راسته:سوف مانند ها(perciformes)

تیره:گاو ماهیان(Gobiidae

 

گل خورک،نوعی ماهی جالب دوتنفسی است.که درسواحل جنوبی کشورمان در کناره های خلیج فارس و دریای عمان ،به  فراوانی در میان جنگل های مانگرو زندگی  می کند. ازسخت پوستان ریز و سایر آبزیان کوچک تغزیه می کند وخود طعمه پرندگان وماهی های صیاد است. این ماهی که بیشتر عمرخود رابیرون ازآب می گذراند سوراخ هایی درماسه های ساحلی ایجاد می کند وبدین ترتیب،تهویه ریشه های درختان حرا را آسان تر می سازد.

ادامه مطلب ...

مجموعه زئوژلانکتون های دریای خزر

زئوپلانکتونها

موجودات اصلی طبقات مختلف آب دریاها پلانکتونها هستند که اکثریت موجودات را تشکیل می دهند.   

    که به دو دسته فیتو پلانکتونها و زئو پلانکتونها تقسیم  می شوند. 

    زئوپلانکتونها اندازه هایی حدود 5/0 تا1 میلی مترطول دارند که اغلب شفاف هستند و تعداد کمی هم کمتراز1/0 ویا بیشتراز3 میلیمترهستند.ازجمله اعضای اصلی آنها می توان  آغازیان روتیفرها سخت پوستانی چون کک آبی  پاروپایان کالانوئید و سیکلوپوئید را نام  برد .زئوپلانکتونها اصولا از تولید کنندگان اولیه تغذیه می کنند وخود منبع اصلی غذا برای تولید کنندگان سوم هستند.   زئوپلانکتونها  برای حفظ  شرایط  زیستی خود در آب دریا  خود را با محیط  تغییرات شرایط محیط تطبیق می دهند یعنی تطبیق دهنده اسمزی   osmoconiformer  هستند.

    زئوپلانکتونها دارای نقش به سزایی در محیط  های دریایی ومصبی هستند.

زئوپلانکتونها معمولا درتمام نواحی یک دریاچه یا مخزن آب پشت سد  پراکنده اند. بسیاری از انواع آن ها متحرک هستند  بنابراین  پراکنش عمقی وعمودی آنها ممکن است متغیر باشد.گونه های مختلف زندگی در زیستگاههای  خاصی را ترجیح می دهند. در اکوسیستم های آبی زئوپلانکتونها  مهمترین  موجودات  گیاهخوار محسوب می شوند. و عادت طعمه خواری آنها نیزاهمیت خاصی دارد بنابراین برای درک  فراینسوخت وسازدریک دریاچه ارزیابی بیومس ونقش زئوپلانکتونها  دراکوسیستم ضروری است.

ادامه مطلب ...